روانشناسی
محمد قاسم شبانی؛ احمد صادقی؛ هاجر ترکان
چکیده
هدف: موفقیت و رضایت تحصیلی از مهمترین متغیرهای مطرحی است که میتوانند به عنوان شاخصی جدی در میان دانشجویان مدنظر قرار گرفته و از طریق آنها بسترهای رو به آینده تحصیل دانشجویان را از طریق آنها رصد و بررسی نمود. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش طرحریزی مسیر تحصیلی-شغلی ساویکاس بر موفقیت و رضایت تحصیلی دانشجویان دارای ...
بیشتر
هدف: موفقیت و رضایت تحصیلی از مهمترین متغیرهای مطرحی است که میتوانند به عنوان شاخصی جدی در میان دانشجویان مدنظر قرار گرفته و از طریق آنها بسترهای رو به آینده تحصیل دانشجویان را از طریق آنها رصد و بررسی نمود. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش طرحریزی مسیر تحصیلی-شغلی ساویکاس بر موفقیت و رضایت تحصیلی دانشجویان دارای فرسودگی تحصیلی اجرا شد.
روش شناسی: این پژوهش از نوع مطالعه نیمه آزمایشی بود که با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری اجرا شد. جامعه آماری، کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در سال 1400 که دارای فرسودگی تحصیلی بودند و به مرکز مشاوره دانشگاه ارجاع شدند، بودند. از بین آنها 30 نفر به صورت در دسترس انتخاب و سپس به صورت تصادفی ساده در گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) جایگزین شدند. دادهها با استفاده از مقیاس موفقیت تحصیلی ولز (2010) و رضایت تحصیلی احمدی (1388) در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری به دست آمد. آموزش طرحریزی مسیر تحصیلی-شغلی ساویکاس در 8 جلسه 75 دقیقهای (هر هفته یک جلسه) انجام شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس اندازههای تکرار شدهو آزمون تعقیبی بنفرونی با نرمافزار 26.SPSS استفاده شد.
یافته ها: نتایج حاکی از آن بود که آموزش طرحریزی مسیر تحصیلی-شغلی ساویکاس در افزایش موفقیت و رضایت تحصیلی اثربخش بود (01/0=P)، و این اثربخشی تا مرحله پیگیری ماندگار بود (05/0=P).
بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش میتوان نتیجه گرفت آموزش طرحریزی مسیر تحصیلی-شغلی ساویکاس برای افزایش موفقیت و رضایت تحصیلی دانشجویان مؤثر است و میتوان این رویکرد را در مراکز مشاوره دانشجویان استفاده کرد.